Oldalak

2011. április 30.

Sűrített tej házilag

3 receptet találtam a világhálón, de természetesen mindegyik szacharózt használ alapanyagként, így szépen átalakítottam őket diabetikusra.

Külföldi oldalakon tejport használnak hozzá tej helyett, ami jelentősen csökkenti az elkészítési időt. Sajnos nekem nem volt itthon tejpor, de ki fogom legközelebb próbálni és beszámolok róla.

Hozzávalók:

  • 1/3 csésze forró víz
  • 3 ek 82%-os vaj
  • vanília
  • 2/3 csésze xilit
  • 1 csésze tejpor

A hozzávalókat turmixgépbe rakni, pár perc alatt kész, hűtőben kb 1 hétig eláll. Ha fruktózzal készítjük kevesebb, mint 2/3 csésze kell az édesítőereje miatt, mondjuk olyan 2/4-re lőném be a mennyiséget.

Egy másik recept:

  • 1/2 l tej
  • 500 g xilit
  • 6 dkg 82%-os vaj
  • vanília

Feltesszük főni, folyamatosan kevergetjük, míg elolvad a xilit benne. Forrás után még 10 percig kell főzni, kavargatni. Hűtőbe tenni.

Ezt azért nem választottam, mert 5 dl tej:50 dkg cukor arány nagyon nem tetszik...a xilit édesítőereje 1:1-hez a szacharózhoz képest, így abból is 50 dkg kell. Hiába 10 perc az elkészítési idő, a 3. receptet választottam, ahol másfél-2 óra a főzési idő.

a befutó recept:

  • 1 liter tej
  • vanília
  • 350 g xilit (vagy 250 g fruktóz)

Mivel kb 10 dkg xilitem van itthon, fruktózzal készítettem, az édesebb gyümölcscukor miatt csak 250 g-ot mértem ki hozzá. Időnként kevergetni kell és célszerű olyan edényben feltenni, amelyikben nem szokott leégni semmi. (én kuktát választottam, de nem fedtem le) Takarék lángon forrjon 2 órát. Miután elkészült, a vaníliarudat eltávolítjuk, kihűtjük, dunsztosüvegbe töltjük és mehet is a hűtőszekrénybe. Nem tudom, hogy a gyümölcscukor miatt, de nekem nagyon szép karamell színű sűrített tejem lett, hasonlít a tegnap elkészített karamell krémhez, csak ízre nem olyan intenzív, inkább sűrített tejes, de érezni benne a karamellt :))) Amikor levettem a tűzről, kicsit megijedtem, hogy nem vmi sűrű, meg hogy igencsak csökkent a mennyisége (kb a felére), de ahogy hűlt, úgy sűrűsödött. A "bőrét" leszedtem és kcal-t is számoltam hozzá. Az adatok a teljes mennyiségre vonatkoznak természetesen.

xilittel: 1480 kcal, CH: 222 g
fruktózzal: 1652,5 kcal, CH: 252,2 g

Nekem pontosan 450 ml lett a fruktózzal készített sűrített tej, így ha 100 ml-re vonatkoztatom, akkor:

367,2 kcal, CH: 56 g


Mindenképp ki fogom próbálni a tejporos változatot is, mert tejszínes fagyit szeretnék készíteni, ahhoz pedig sima sűrített tej kellene, nem karamell színű és karamell ízű. Viszont örvendetes számomra, hogy 2 óra alatt is lehet sűrített tej nélkül tejből karamell krémet készíteni!

Mihez használhatjuk fel:
  • süteményekhez
  • karamell krémhez
  • forró csokihoz
  • fagylaltokhoz
  • kávéba
  • házi Bailey's-hez
Sűrített tejes receptjeim:

Karamell krém házilag - Dulce de leche

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls